تبلیغات
کاراته شهرستان دیواندره - اصول تکنیک های کاراته
20 اردیبهشت 92  09:49

اصول  تکنیک های  کاراته

تكنیك های پایه سد كردن ، مشت زدن ، ضربه زدن و لگد زدن هم آغاز كاراته دو  و هم هدف نهایی آنست . اگر چه در عرض چند ماه می توان این تكنیك ها را فرا گرفت اما حتی پس از یك عمر تمرین نیز نمی توان در آنها به مهارت كامل دست یافت. هنر جو باید به طور مرتب و با حداكثر تمركز و تلاش در اجرای هر حركت ،تمرین كند. هر چند اینكار كافی نیست مگر آنكه تكنیك ها از لحاظ علمی درست بوده و آموزش به طور سیستماتیك و برنامه ریزی شده باشد.

آموزش برای آنكه موثر باشد باید بر مبنای اصول فیزیكی و فیزیولوژیكی صحیح هدایت شود..

ممكن است بسیاری از دانستن این مطلب تعجب كنند كه تكنیك های خلق شده و اصلاح گشته به وسیله كاراته كاهای اولیه در طی تمرینات مداوم و طولانی مطابق با اصول علمی امروزیست و هر چه بیشتر در این باره تحقیق و بررسی می شود صحت این مطلب بیشتر مشخص می شود. البته منظور از این گفته این نیست ك مشكل حل ناشده ای وجود ندارد بلكه منظور اینست كه ما به بررسی های بیشتر نیازمندیم. اصلاحات بیشتر در كاراته دو كاملاً محتمل است زیرا تكنیك ها با تلاش بی وقفه مود تجزیه و تحلیل قرار گرفته تا از لحاظ علمی اصلاح شوند.

برای آنكه هنرجو استفاده كامل را از آموزش ببرد باید نكات اصلی نوشته شده در ذیل را بخوبی درك كند.

صورت

فرم صحیح همواره ارتباط نزدیك با اصول فیزیك و فیزیولوژی دارد.

در بیسبال ، ضربه زننده ( هم ران ) همواره دارای فرمی عالیست و زیبابی فرم سد كننده اصلی نزدیك به كمال است. علت این امر تمرین طولانی و آموزش صحیح می‌باشد.

از لوازمات كسب فرم صحیح ، برخورداری از تعادل خوب و استحكام بدنی و رعایت ترتیب حركات هر یك از قسمت های بدن می باشد زیرا حركات در مدت زمانی كوتاه به ترتیب سریع انجام می شوند.

این امر بخصوص در كاراته صدق می كد زیرا مشت و لگد در این هنر حیاتی هستند. نیاز به تعادل خوب را می توان بخصوص در لگد زدن متوجه شد زیرا بدن به وسیله یك پا حمایت می شود. برای آنكه، ، در برابر یك ضربه محكم مقاومت كنید باید تمامی مفاصل، بازوان و دستان استحكام لازم را داشته باشند.

با تغییر شرایط و تكنیك های مختلف و حركت به چپ ، راست، جلو، و عقب مرکز ثقل تغییر می كند.

اینكار فقط با پرورش مناسب ماهیچه ها و اعصاب امكانپذیر است. ایستادن بر روی یك پا به مدت طولانی سبب باز كردن راه حمله حریف می شود بنابراین باید پیوسته تعادل را از روی یك پا به پای دیگر منتقل كرد . كاراته كاها، هم باید از به وجود آوردن راهی برای حمله حریف جلوگیری كنند و هم برای حمله بعدی آماده باشند.

قدرت و سرعت

قدرت با سرعت بیشتر می شود نیروی ماهیچه ای به تنهایی قادر به پیشرفت در هنرهای رزمی یا هر گونه ورزشی دیگر نخواهد بود. نیروی كایم (kime)‌ یا اتمام تكنیك پایه كاراته از تمركز حاكثر نیرو در لحظه برخورد ناشی می شود و این امر به نوبه خود تا حد زیادی بستگی به سرعت ضربه یا لگد دارد. مشت یك كاراته كای آموزش دیده ماهر با سرعت سیزده متر در ثانیه حركت می كند و نیرویی معادل هفتصد كیلوگرم تولید می نماید. با وجودی كه سرعت عامل مهمی است اما اگر كنترل نشود موثر نخواهد بود.

قدرت و سرعت با استفاده از همراه نمودن نیروها و عكس العمل افزایش می یابند. به همین منظور درك دینامیك حركت و كاربرد آنها ضروریست.

تمركز و كم كردن نیرو

حداكثر نیرو تمركز قوای تمامی بخشهای بدن بر روی هدف است نه تمركز قوای بازوان و پاها به تنهایی.

به همان نسبت نیز حذف نیروی غیر ضروری هنگام اجرای تكنیك مهم است تا بدین ترتیب هنگام نیاز سبب استفاده از نیروی بیشتر می شود.

اساساً ، نیرو باید از صفر شروع شود تا هنگام برخورد به حداكثر صد برسید و سپس بلافاصله به صفر بر می گردد . كاستن از نیروی غیر ضروری به معنای كاستن از هشیاری نیست. شخص باید همواره هشیار و آماده حركت بعدی باشد.

تقویت نیروی ماهیچه ای

درك تئوری و اصول كاراته بدون داشتن ماهیچه های نرم و قوی و خوب پرورش یافته برای اجرای تكنیك ها بی فایده است . تقویت ماهیچه ها مستلزم پرورش دائمی آنهاست.

همچنین باید بدانید از كدام ماهیچه در رابطه با كدام تكنیك استفاده كنید. اگر از این امر آگاه باشید می توانید انتظار داشته باشید كه به نتیجه بهتری دست یابید و بالعكس هر چه ماهیچه های كمتری به طور غیر ضروری استفاده شوند اتلاف انرژی نیز كمتر خواهد بود. ماهیچه هاییكه به طور كامل و هماهنگ فعالیت می كنند تكنیك‌های قوی و موثری را اجرا می نمایند.

آهنگ حركت و زمانبندی

در هر ورزشی هنر نمایی هر ورزشكار ماهری بسیار موزون به نظر می رسد. این امر در كاراته نیز وجود دارد. تنظیم زمان تكنیك های مختلف را نمی توان با آهنگ دلنشین نشان داد اما با این همه امری مهم می باشد. سه عامل اصلی : استفاده صحیح از نیرو، سرعت یا آهستگی در انجام تكنیك ها و كشیدگی و انقباض ماهیچه ها است.

هنر نمای استاد كاراته نه تنها قوی بلكه زیبا موزون است. بدست آوردن حس موزون و زمانبندی شیوه بسیار مناسبی برای پیشرفت در این هنر است.

باسن

باسن تقریباً در وسط بدن انسان است و حركت آن در اجرای گوناگون تكنیك های كاراته نقش بسیار مهمی بازی می كند نیروی ضربه پایانی به وسیله پایین تنه بخصوص در نتیجه چرخش باسن ایجاد می شود. چرخش باسن سبب افزایش قدرت بالا تنه می شود.

علاوه بر آنكه باسن منبع نیروست پایگاهی برای ایجاد روحیه ای محكم ، گرفتن فرم صحیح و حفظ تعادل خوب نیز به شمار می رود. در كاراته همواره توصیه بر زدن مشت با باسن (زدن لگد با باسن) و سد كردن با باسن می باشد.

تنفس

تنفس با اجرای هر تكنیك هماهنگ است بخصوص دم به هنگام دفاع، بازدم با هنگام اجرای تكنیك پایانی و دم و بازدم هنگام اجرای تكنیك ها پشت سر هم .

تنفس نباید همواره به یك نحو باشد بلكه باید بر طبق شرایط تغییر كند. هنگام دم ریه ها را كاملاً پر كنید اما هنگان بازدم هوا را به طور كامل تخلیه نكنید 20 درصد از هوا را در ریه ها باقی بگذارید. بازدم هوا به طور كامل سبب سست شدن بدن می گردد و در نتیجه فرد نمی تواند حتی در برابر یك ضربه ضعیف حریف از خود دفاع كرده و یا آماده حركت بعدی شود.


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()   
   
Foot Complaints
16 مرداد 96 15:25
Hi, yes this piece of writing is in fact nice and
I have learned lot of things from it regarding blogging.
thanks.
BHW
25 فروردین 96 11:39
Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you, However I
am having problems with your RSS. I don't
know the reason why I am unable to subscribe to it.
Is there anyone else getting the same RSS issues? Anyone who knows the solution can you kindly respond?
Thanks!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر